5.2.3. Emile Pingat’ın Ceket Tasarımlarında Art Nouveau Akımının Etkisi-Feride Hasret

5.2.3. Emile Pingat’ın Ceket Tasarımlarında Art Nouveau Akımının Etkisi-Feride Hasret

DOI
PDF

Yazar: Feride HASRET & Fatma KOÇ

Yıl: 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa: 366-387

Özet: 19. yüzyılda yaşanılan teknolojik ve bilimsel gelişmelerle birlikte makineleşme ve sanayileşme hızlı üretim gibi olumlu etkiler sunarken, ürünlerin tek tipleşmesi nedeniyle sanatı, sanatçıyı ve zanaatçıyı olumsuz etkilemiştir. Mekanikleşmenin getirisi olarak sanattan uzaklaşan toplum, değerini yitiren el işçiliği ve yok olan estetiğe karşı tepki olarak sanatçılar yeni arayışlar içerisine girmiştir. Bu arayışlar neticesinde ortaya çıkan sanat akımları moda tasarım alanına.da yansımıştır Bu çalışma; evrensel bir stil arayışı sonucu ortaya çıkan, fonksiyonel el işçiliğini savunan, Art Nouveau akımının genel özelliklerinin ve moda tasarım alanına yansımalarının incelenmesi için planlanmış ve yürütülmüştür. Çalışmanın amacı; Emile Pingat’ın tasarımları üzerinden Art Nouveau akımının moda alanına yansımalarının incelenmesi ve analiz edilmesidir. Nitel araştırma yönteminin uygulandığı çalışmanın verileri doküman analizi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma kapsamında Pingat’ın 1820-1895 yılları arasında ürettiği beş adet kadın dış giysi örneği araştırmacılar tarafından geliştirilen tablo üzerinden tasarım ilkeleri ve prensipleri doğrultusunda incelenerek, yorumlanmaya çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Art Nouveau, Emile Pingat, Zanaat, Giysi Tasarımı.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H, ( 2006). 20. Yüzyıl İstanbul Mimarlığında Art Nouveau ÜslupluÇiniler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi AnabilimDalı Türk- İslam Sanatları Programı
  • Altunucu, Parten, A., (2020). !Tamamlanmamış Olanın Başarısı”,İdil, 66, s. 217–226
  • Ayaydın, A.,(2015). “Art Nouveau Akımına 21. Yüzyıl Perspektifinden Bir Bakış”, Ulakbilge 3.6 59-73
  • Bahr, Caitlin J. Perkins, (2013). “Women and the Wiener Werkstätte: The Centrality of Women and the Applied Arts in Early TwentiethCentury Vienna”, All Theses and Dissertations. 3987
  • Birol, G.,(1996). 19. Yüzyıl Endüstri Devrimi Sonrası Mimari Akımlar, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık AnabilimDalı, Yüksek Lisans Tezi
  • Bozkurtoğulları, Y, (2012). 19. ve 20. Yüzyıl İstanbul Art Nouveau Mimarisi ve Kullanılan Seramikler, Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık AnabilimDalı, Yüksek Lisans Tezi
  • Caferoğlu, M, (2016). Grafik Tasarımında Kendin Yap / Tasarla (DIY) Yaklaşımı ve Geleneksel Yöntemler, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlilik Tezi
  • Cole, J.D, Deihl, N, (2015). The History of Modern Fashion form 1850, Laurence King Publishing Ltd, London
  • Jung-Won, L. Kyu-Hwa, C. (2008). A Study on the Dress Design Using Art Nouveau Image, Journal of Fashion Business Vol. 12, No. 2, 42-58
  • Koç, F., Emiroğlu, S, (2017), !Modanın İnşa Alanı Sanat ve Zanaat Hareketinin Paul Poiret Tasarımlarındaki Yansıları” I.Uluslararası Sanat–Tasarım Ve Moda Kongresi/Sanat Etkinlikleri, İKSAD, 20-23 Mayıs 2017, Gaziantep/ Türkiye, : 244-261
  • Koca E. ve Koç F. (2008). “Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi –esosder, 7(24): 171-200
  • Koca, E. ve Koç, F. (2012). !Giysi Yüzey Tasarımına Disiplinlerarası Bir Yaklaşımda Tasarımcının Rolü”, 1.Uluslararası İstanbul Tekstil Sanatı – Tasarımı Sempozyumu, 17-20 Ekim 2012, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil Bölümü, 64-75, İstanbul
  • Koca, E. ve Polat, G. (2018). !Tasarımcıların Kullanıcı Merkezli Tasarım Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi (Ankara İli Örneği)”, ASOS- Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(79): 313-325
  • Koca, E., Emiroğlu, S. (2019). !19. Yüzyıl Kadın Giysilerinin Kol Formu Açısından İncelenmesi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD). 6 (3) 238-251
  • Mi-Young, K. Kyu-Hwa, C. (2003). A Study on Art Nouveau Style Fashion Design, Journal of Fashion Business Vol. 7, No. 6, 1-9
  • Öpöz, N. (2018). 20. Yüzyıldan Günümüze Tekstil Yüzey Tasarımının Giyim Tasarımına Yansımaları, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Öpöz, N., Üstüner, S., (2018). 21. Yüzyılda Teknoloji ve Zanaat ile Biçimlenen Tekstil Tasarımı, Uluslararası Sanatta Yüksek Teknoloji Kullanımı KongresiBildirilerKitabı,s. 247-261
  • Özüdoğru, Ş., (2013). Modern Sanat Akımları ve Moda, İdil, Cilt 2, Sayı 6, s. 211-238
  • Redeer, J.G, (2014). High Style: Masterworks from the Brooklyn Museum Costume Collection at The Metropolitan Museum of Art Paperback – Illustrated, Published The Metropolitan Museum, New York
  • Sağocak, A. M. (2003). Tasarım Tarihi Endüstri Ürün Tasarımında 250 Yıl. Bursa: Vipaş A.Ş
  • Sürmeli, K., Gülpınar Ş. (2018). Arts and Craft Hareketi ve Kelmscott, 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, 1058-1068
  • Turan, N. (2017). At Nouveau Akımı’nın Seramik ve Cam Sanatına Yansımaları, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Yıldırım Demirkol, S. (2014). Çağdaş Tasarımın Gelişim Sürecinde Art Nouveau Sanat Akımının Tekstil ve Modaya Yansıması, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tekstil ve Moda Tasarım Ana Sanat Dalı
  • Yıldırım, L, (2011). Sanat – Zanaat Buluşması ve Wiener Werkstatte Tekstilleri, Sanat ve Tasarım Dergisi, Volume 1 , Issue 8, 105 – 122
  • Brooklyn Museum Archives, (2021). Opulent Era: Fashions of Worth, Doucet and Pingat, Records of the Department of Public Information. Press releases, 1989 – 1994. 1989, 168-171. (https://www.brooklynmuseum.org/ opencollection/exhibitions/737), (Erişim Tarihi: 19 Ocak 2021)
  • Emile Pingat Kolsuz Manto, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/158299), (Erişim tarihi 11 Ocak 2021
  • Emile Pingat Pelerin, (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/159021), Erişim tarihi 11 Ocak 2021)
  • Farias F, Couto L, vd, (2017). Art Nouveau, A Moda E A Nova Mulher, Art Nouveau Fashion and the New Woman,(http://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202011/GT08/Poster/ P_89427Art_Nouveau_Moda_e_a_Nova_Mulher_.pdf) (Erişim Tarihi 11 Ocak 2021)
  • Fashionhistory, (2021). 1820-1901 Emile Pingat, Tasarımcı Profili, https://fashionhistory.fitnyc.edu/1820-1901- emile-pingat/, (Erişim Tarihi 19 Ocak 2021)
  • Fıdm Museum,(2021). Emile Pingat, (https://blog.fidmmuseum.org/museum/2009/09/emile-pingat.html), (Erişim Tarihi 19 Ocak 2021)
  • House of Worth Gece Elbisesi 1898–1900, ( (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/84652) , (Erişim Tarihi 11 Ocak 2021)
  • Philadelphia Museum of Art, https://philamuseum.org/collections/permanent/180793.html, (Erişim tarihi 23 Ocak 2021)
  • Women Dress for a Masked Ball, (https://artsandculture.google.com/asset/women%E2%80%99s-dress-for-amasked- ball-josef-hoffmann/6QGwDRrYwkPFTQ) , (Erişim Tarihi 11 Ocak 2021)
  • Görsel 1, 2: Bahr, Caitlin J. Perkins, (2013). “Women and the Wiener Werkstätte: The Centrality of Women and the Applied Arts in Early TwentiethCentury Vienna”, All Theses and Dissertations. 3987.
  • Görsel 3, 4: Öpöz, N. (2018). 20. Yüzyıldan Günümüze Tekstil Yüzey Tasarımının Giyim Tasarımına Yansımaları, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Görsel 5: Women Dress for a Masked Ball, https://artsandculture.google.com/asset/women%E2%80%99s-dressfor- a-masked-ball-josef-hoffmann/6QGwDRrYwkPFTQ, Erişim tarihi 11 Ocak 2021
  • Görsel 6: House of Worth Gece Elbisesi 1898–1900, https://www.metmuseum.org/art/collection/search/84652, Erişim tarihi 11 Ocak 2021
  • Görsel 7: Cole, J.D, Deihl, N, (2015). The History of Modern Fashion form 1850, Laurence King Publishing Ltd, London
  • Görsel 8, 9a-b, 10: Mi-Young, K. Kyu-Hwa, C. (2003). A Study on Art Nouveau Style Fashion Design, Journal of Fashion Business Vol. 7, No. 6, pp.1-9.Neslihan ÖZGENÇ ERDOĞDU

Share this content:

Yorumlar kapalı.