5.2.14. Küreselleşen Dünya ve Yeni Estetik Çağdaş Sanata Metaforik Yansımaları

5.2.14. Küreselleşen Dünya ve Yeni Estetik Çağdaş Sanata Metaforik Yansımaları

DOI
PDF

Yazar: Ezgi TOKDİL

Yıl: 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa: 533-550

Özet: Küreselleşen dünya, değişen gerçeklik algısı sanat, sanatçı ve sanat eseri kavramlarının da değişmesine neden olmuş, postmodernizm kavramı modernist düşüncenin yerine geçmiş, bu doğrultuda enformasyonalist toplumun hız olgusu tüketim kavramını sanatın gündemine yerleştirmiştir. Tüketim olgusu hem özgün anlamıyla hem de metafor olarak güncel sanat içerisinde yerini alırken, değişen dünyanın değişen görüntüsü gerçekliği kavramdan imgeye doğru soyutlamıştır. Sanat ve sanat eserleri de çağın kaygan zeminine ayak uydurmuş, tüketim olgusu yeni çağda tüketilen tüketim gerçekliğiyle yer değiştirmiştir. Enformasyon büyük bir hızla dünyayı değiştirmeye devam ederken, 20. yüzyılın avangard teknikleri 21. yüzyıl dünyasının bilgisayar ara yüzlerine dönüşmüş, sanat yepyeni bir mecrada yeni dünya düzeninin bir parçası olmaya doğru (zorunlu) bir değişim yaşamıştır. Küreselleşme olgusu değişen dünyanın yeni dili olarak bugün günümüz toplumlarında pek çok alanda olumlu ve olumsuz sonuçları ile birlikte gündemde olan önemli bir konudur. Küreselleşme özünde bir bütünleşmeyi ifade eder, bu bütünleşme dünya üzerindeki toplulukların ortak karar alma süreçlerini, ortak sorun çözme eylemlerini, benzer politik görüşlerini, yakın kültür yönetimlerini, ekonomik çıkarları, toplumsal görüşleri tanımlar. Enformasyonalizmin giderek kapitalist yönetim biçiminin yerini aldığı günümüz toplumlarında yeni bir paradigma değişimi yaşanmakta ve eski değerler, düşünce biçimleri, iletişim yöntemleri zamanla değişime uğrayarak yerlerini bilgi merkezli yeni bir evrensel çerçeveye bırakmaktadır. Her yeni paradigma kayması pek çok alanda köklü değişimi de beraberinde getirir. Bu değişim ve dönüşümü deneyimleyen alanlardan biri de elbette kültür ve sanattır. Sanat da küresel dünya görüşünün kültür politikaları dahilinde kendi payını almış, gerek düşünsel gerek biçimsel yeni bir gerçeklik kazanmış, ayrışmış, parçalanmış, geleneğe sarılmış, yeniye saldırmış, yeni gerçeklik yeni bir estetik dil yaratmıştır.

Anahtar Kelimeler:  Küreselleşme, Enformasyonalizm, Tüketim Olgusu, Çağdaş Sanat, Postmodern Kültür.

Kaynakça

  • Anonim (2017). “Ayşe Erkmen, Kıpraşım”. http://dirimart.com/en/exhibitions/detail/62 (Erişim: 18.01.2018).
  • Bard, A. and Söderqvist, J. (2015). Küresel İmparatorluk (Fütürika Üçlemesi 2). İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Bolt, B. (2015). Yeni Bir Bakışla Heidegger (Heidegger Reframed: Interpreting Key Thinkers for the Arts). Çev. M. Özbank. İstanbul: Kolektif Kitap
  • Cauquelin, A. (2005). Çağdaş Sanat. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
  • Çelik, M. Y. (2012). “Boyutları ve Farklı Algılarıyla Küreselleşme”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2): 57-74
  • Demir, G. (2001). “Küreselleşme Üzerine”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 56(1): 73-104.
  • Erdoğan, M. (2015). “Küresel Çağda Çağdaş Sanat ve Küresel Sanat Pazarı”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1): 75-98
  • Featherstone, M. (2000). “Lifestyle and Consumer Culture”, s. 92-105, Martyn J. Lee (der.) The Consumer Society Reader. Oxford: Blackwell
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. İstanbul: Alfa Basım Yayınları
  • Govan, M. (2017). “Conference by Michale Govan”. http://benesse-artsite.jp/en/story/201702 15-770.html (Erişim: 21.01.2018).
  • Gültekin, T ve Tokdil, E. (2017). Researches on Science and Art in 21st Century Turkey içinde, “Kierkegaard’s Either/Or Concept from Ironically Discourse Perspective and Irony in the Artistic Language in the Sample of Jan Fabre”, Volume 1, Chapter 19, page: 144-154, Ankara: Gece Kitaplığı Publishing
  • Hannerz, U. (1998), “Çevre Kültür Senaryoları”, King, Anthony D. (Der.), Kültür, Küreselleşme ve Dünya- Sistemi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, ss. 139-169.
  • İçli, G. (2001). “Küreselleşme ve Kültür”. C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2): 163-172
  • Kahraman, H. B. (2005). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri. İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Kepenek, Y. (1990). Türkiye Ekonomisi. Ankara: Verso Yayınları
  • Madra, B. (2014). “Modern ve Postmodern Sanatta Tutuku ve Saplantı”. Artam Global Art and Design, Sayı 26, s. 42-49.
  • Manovich, L. (2002). Avant-garde as Software. University of California.
  • Schutze, B. (2007). “Black Whole Conference”. Catalogue Neue Heimat, Berlinische Galerie, German. http:// micheldebroin.org/black-whole-conference/ (Erişim: 21.01.2018).
  • TateShots (2011). “Who is Mona Hatoum?” http://www.tate.org.uk/art/artists/mona-hatoum-2365/who-is-monahatoum (Erişim: 18.01.2018).
  • Taylan, H. H. ve Arklan, Ü. (2008). “Medya ve Kültür: Kültürün Medya Aracılığıyla Küreselleşmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 85-97.
  • Turgut, İ. (1993). Sanat Felsefesi. İzmir: Üniversite Kitabevi.
  • Wallerstein, I. (1998). “Ulusal ve Evrensel: Dünya Kültürü Diye Bir Şey Olabilir mi?”, King, Anthony D. (Der.), Kültür, Küreselleşme ve DünyaSistemi, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, ss. 121-137
  • Yardımcı, S. (2005). Kentsel Değişim ve Festivalizm: Küreselleşen İstanbul’da Bienal. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. İstanbul: Ütopya Yayınları
  • Görsel 1. Mona Hatoum, Hot Spot, 2016, http://www.telegraph.co.uk/art/what-to-see/mona-hatoum-tatemodern- review-one-of-the-shows-of-the-year/ (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 2. Ayşe Erkmen, Çevrili, 2010, http://sanatkaravani.com/cagdas-sanata-yeni-bir-soluk-dirimartdolapdere/ (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 3. Ceal Floyer, Mirror Globe, 2014, http://studioviolet.org/mirror-globe/ (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 4. Yayoi Kusama, A Dream I Dream Retrospective, https://www.flickr.com/photos /austinevan/ 2729871516 (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 5. Michalengelo Pistoletto, Mappamondo, 1966-68, http://blog.artsper.com/focus/good -to-know-artepovera/ (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 6. Walter de Maria, Time Timeless No Time, 2004, https://www.flickr.com/photos/ telstar/204536034 (Erişim Tarihi: 20.01.2018).
  • Görsel 7. Walter de Maria, Time/Timeless/No Time https://curiator.com/art/walter-de-maria/time-timeless-notime (Erişim Tarihi: 20.01.2018).
  • Görsel 8. Mario Merz, 1992, http://www.gladstonegallery.com/exhibition/1328/installation-view (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 9. Sambre, Disco Ball, 1885, http://www.designcurial.com/news/street-wise-4158427/ (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 10. Georges Rousse, 2003, http://www.georgesrousse.com/en/archives/article/georges -rousse-inruesselsheim/ (Erişim Tarihi: 17.01.2018).
  • Görsel 11. Michel de Broin, Black Whole Conference, http://micheldebroin.org/black-whole-conference-i/ (Erişim Tarihi: 21.01.2018).

Share this content:

Yorumlar kapalı.