6.1.2.Paul Lafargue’in “Tembellik Hakkı” Kavramı Bağlamında Mandıra Filozofu (2014) Film Analizi

6.1.2.Paul Lafargue’in “Tembellik Hakkı” Kavramı Bağlamında Mandıra Filozofu (2014) Film Analizi

DOI
PDF

Yazar: Aytekin ÇELİK & Hilal Özlem ABUŞOĞLU

Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa: 16-28

Özet: Paul Lafargue’ın “Tembellik Hakkı” olarak telaffuz ettiği şey aslında acımasız sömürü sistemine karşı bir “özgürlük hakkı”dır. Yazar insan doğası bağlamında çalışmayı ele aldığı grotesk kitabında, modern çalışma sistemini insana ait tüm güzel hasletleri, neşeyi ve sağlığı yok eden en büyük günahı olarak görmektedir. Buna yönelik ele aldığımız Müfit Can Saçıntı’nın yönetmenliğini yaptığı Mandıra Filozofu (2014) filmi de modern sistemin tahrif ettiği hayatlar ile bunlara koşut olarak sunulan Lafargue’ın deyimi ile iktisadi önyargıların çalışmaya duyulan kini henüz söküp atamadığı bozulmamış hayatların bir kıyaslamasını içermektedir. Bizlere iki zıt karakter üzerinden bir dikotomi sunan film Lafargue’ın önerileri bağlamında içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak, Mandıra Filozofu filminin Mustafa Ali karakteri üzerinden vermiş olduğu önermelerin Lafargue’ın modern sistem içerisindeki çalışmaya dair düşünceleriyle örtüştüğü görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Tembellik Hakkı, Mandıra Filozofu, Modernizm, EmeK.

Yorumlar kapalı.