5.1.15.Kemane Eğitimi Perde Adlandırmalarına İlişkin Yeni Bir Yaklaşım

5.1.15.Kemane Eğitimi Perde Adlandırmalarına İlişkin Yeni Bir Yaklaşım

DOI
PDF

Yazar: Ercan DURMAZ & Levent DEĞİRMENCİOĞLU

Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa: 192-208

Özet:

Bu çalışmada, kemane eğitiminde perde adlandırmalarına yönelik, Türk müziğinin geleneksel yapısını temel alan, yeni bir yaklaşımın sunulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma üç aşama takip edilerek tamamlanmıştır. Araştırmanın birinci aşamasında, litereatür taraması yapılmış; bu kapsamda, kemane eğitimi genelinde perde öğretimine odaklanan dijital ve yazılı kaynaklara ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında öncelikle, Türkiye’de lisans düzeyinde kemane eğitimi veren 11 eğitimci ile TRT ve Kültür Bakanlığı bünyesinde devlet sanatçısı olarak görev yapan 9 kemane icracısıyla yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Sonra kaynak taraması ve görüşmelerden elde edilen verilerden kemane eğitiminin  erminoloji konusunda; “çalgının”, “ezgisel yapının”, “icra tekniklerinin”, “nüans, ve hız terimlerinin”, “ritmik yapının”,  düzenlerin” ve “perdelerin” adlandırılmasında eğitimciden eğitimciye, icracıdan icracıya değişen uygulamalarla kendini gösteren bazı  roblemlerin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanı son aşamasında, yukarda ifade edilen problemlerden “perdelerin adlandırılması” konusu ele alınmış, bu kapsamda, perde adlandırmalarının ne zaman, neden farklılaştığı konusu irdelenmiş ve yapılan çıkarımlar  onucunda, mümkün olduğunca Türk müziğinin geleneksel yapısı içerisinde oluşmuş, kemane eğitiminde kullanımı uygun olduğu düşünülen kavramlarla adlandırmalar yapılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Kemane, Kabak Kemane, Kemane Eğitimi, Perde Adlandırmaları, Türk Müziği Terminolojisi.

Yorumlar kapalı.