7.1.4. Disiplinler Arası Sanat Bağlamında Müziğin Resim Yaratımlarında Etkisi

7.1.4. Disiplinler Arası Sanat Bağlamında Müziğin Resim Yaratımlarında Etkisi

DOI
PDF

Yazar: Adnan YALIM & Ahmet Göktuğ KILIÇ

Yıl: 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa: 48-65

Özet: Sanat olgusunun ve sanat adı altında oluşan disiplinlerin bir arada ilişki halinde kullanılmasına yönelik izlerin köklü bir geçmişe sahip olduğu söylenebilir. Bu ve bunun gibi bir çok izler ve kanıtların olması bir çok sanat disiplinlerinin bir arada kullanılmasını sağlamıştır. Özellikle insana dair ilk izlerin rastlandığı ilkel çağlarda karşılaşılan örnekler bu savı kanıtlar niteliktedir. Bunun yanında insanın doğası gereği sesin varlığından haberdar olması, resim ve müzik disiplinlerinin bir arada ilişkilendirilerek kullanımını gerekli kılmıştır. Bu çerçevede bakıldığında resim ve müzik sanat alanlarının birbirinden etkilenerek gelişim göstermeleri doğaldır. Resim ve müzik disiplinlerinin birbiri içinde ortak kavram ve olgular barındırması disiplinlerarası çerçeve de yeni açılımlar meydana getirirken, iki sanat disiplinin etkisinden faydalanarak ortaya yapıtlar koyan sanatçılara da olumlu geri dönütler sağlamıştır. Bu amaçla disiplinlerarası sanat yaklaşımının resim yaratımlarında etkisini sorgularken, aynı zamanda müziğin resim üzerindeki etkisini incelemek araştırmanın kapsam ve çerçevesini oluşturacaktır. Bunun için araştırma da geçmiş yüzyıllara ait sanatçıların resmetmiş oldukları yapıtlar örnek niteliğindedir ve yapıtlar incelendiğinde müziğin resim üzerindeki etkisi açıktır.

Anahtar Kelimeler: Disiplinler arası Sanat, Resim, Müzik.

Kaynakça

  • A. Gülen, L. (2022). Biyolojik Temelli Eko-Kumaş Tasarımı Ve Uygulama Örnekleri:Kenevir Lifinin Tekstil Alanında Kullanımı Üzerine Bir Çalışma. Sanatta Yeterlik Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. İstanbul.
  • Akarca H., & A. Kaya (2023). Botanik Bahçeleri ve Arboretumlarda Ahşap Kullanımı. Düzce Üniversitesi Süs ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi, 2(2), 13-30.
  • Arnett, K. N. (2016). Dislocating Disaster:. Washington: Whitman College.
  • Atalay Onur, D. (2020). Moda Tasarımında Döngüsel Ekonomi Kavramı Ve Farklı Tasarım Seviyelerinde Benimsenen Stratejiler. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(1), 24-40. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.828900
  • Avcı, S. & Uslu, M. (2019). Ai Weiwei’nin Muhalif Sanatı. Akdeniz Sanat Dergisi. Cilt:19- Sayı:23.
  • Ayanoğlu, S. G., & Ağaç, S. (2017). Sürdürülebilir moda kavramına yönelik tasarım fikirleri. Art-e Sanat Dergisi, 10(19), 252-273.
  • Boynukara, H., & Tütak, B. (2018). Ian Mcewan’ın Solar ve Rachel Carson’ın Sessiz Bahar Romanlarının Ekoeleştirel Bir Bakış Açısıyla İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (39), 51-76
  • Fritsch, L. (2015). Ai Weiwei Tree 2010. Kaynak: https://www.tate.org.uk/art/artworks/ai-tree-t14630 (Erişim Tarihi: 25.12.2023).
  • Gül, F. (2013). İnsan-Doğa İlişkisi Bağlamında Çevre Sorunları ve Felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14), 17-21.
  • Güzelaydın, E. Ş., (2016). Günümüz Sanatında Yeni-Modernist Söylemler Bağlamında Dönüşen Sanatçı Tipolojisi ve Sanat Eseri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı
  • Holzwarth, H. W. (2020). Ai Weiwei, Köln: Taschen, s. 474
  • Marlow, T. (2010). Ai Weiwei. Royal Academy of Arts.
  • Nelson, K. (2015). Provocative, honest, fierce: a review of Ai Weiwei’s London exhibition. LSE Human Rights Blog.
  • Öç, B. (2013). Sürdürülebilir Tasarım: Ürün Tasarımı ve Üretimi Temelinde Malzemelerin Geri Dönüştürülmesi Bilinci. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi. İstanbul.
  • Özer, I. (2017). Türkiye’de Çinli Bir Aktivist: Ai Weiwei, 3 Ocak 2023 tarihinde alınmıştır. https://irmakozer.com/ 2017/12/05/turkiyede-cinli-bir-aktivist-ai-weiwei/
  • Pereira, L. 10 Most Expensive Ai Weiwei Art Sculptures, Kaynak: https://www.widewalls.ch/ai-weiwei-art-sculptures/ grapes/ (Erişim Tarihi: 09.01.2024).
  • Rosenthal, A. W. (2017). Sanatçı Konuşması. İstanbul: Sakıp sabancı Müzesi.
  • Sarıkaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
  • Sigg, U. (2016). Ai Weiwei. Slovakya: TASCHEN.
  • Sikes, E. (2013). A Matter of Perspektive: Anti-Authoritarian Gestures in the Political Art of Ai Weiwei. Cincinati: University of Cincinnati.
  • Taşar, E., & Bulat, M. (2021). Tüketim Nesnesinin Sanat Eserine Evrilmesi. The Journal of Academic Social Science, 123(123), 488-500
  • Uslu, M. (2019). Ai Weiwei’nin Hayatı ve Sanatı. (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yavuz, V. A. (2010). Sürdürülebilirlik kavramı ve işletmeler açısından sürdürülebilir üretim stratejileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 63-86.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.
  • Zaker, F. (2016). A Room Without Boundaries: Ai Weiwei at the Royal Academy of Arts. Home Cultures, 13(3), 339-341.

Share this content:

Yorumlar kapalı.