Yazar: Kürşat AZILIOĞLU & Meliha YILMAZ
Yıl: 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa: 490-508
Özet: Bu makale yaşantımızı çevreleyen alanlarda var olan ve basit işlevlerinden ötürü sıradan obje, gündelik obje, olağan obje gibi adlandırmaları bulunan, gözle görülebilen, elle tutulabilen her türlü organik-inorganik objenin, mizahi, ironik ve absürt bir bakış açısıyla ele alınarak, kağıt düzlemi üzerinde çizgisel tamamlamalarla veya çeşitli materyallerin kullanımıyla kağıt düzleminden bağımsız üç boyutlu eklentiler ile farklı imajlara başkalaşmasının esas alındığı “Obje art” olarak tanımlanan uygulamaları konu edinmiştir. Obje art’a örnek olarak bir el aleti olan pense kâğıt düzlemi üzerine baş aşağı yerleştirilerek ve etrafındaki kâğıt boşluğuna baş, gövde ve ayaklar çizilerek zeybek oynayan bir efe figürüne benzetilebilmektedir. Birden fazla kâğıdın bir arada tutulması amacıyla kullanılan ataşların formunun bozularak düz teller haline getirilmesi sonucu metal bir makasa bir sivrisineğin bacakları olarak yapıştırılabilir ve böylece makas objesi bir sivrisinek görüntüsüne benzetilebilir. Objeler, kısaca belli ağırlıkları, hacimleri, renkleri, görüntüleri olan her türlü cansız varlık olarak tanımlanmaktadır fakat bazı kabuklu yemişler, sebze –meyveler, bitki ve çiçekler gibi bazı organik objelerde obje art’ın kapsamı dâhilinde kullanılabilmektedir. Araştırmamıza konu olan objeler, doğal yollarla var olmuş ya da endüstriyel olarak üretilmiş de olabilirler.
Bu çalışmada sıradan, gündelik objenin sanat alanına taşınması süreci sanat tarihi perspektifinden ele alınarak kısaca özetlenmiş ve daha özel bir uygulama alanı olan obje art’a odaklanılmıştır. Obje kavramı denotatif ve kenotatif açından ele alınmış ve sıradan, atık ve buluntu objelerin açılımları yapılmıştır. Araştırmanın amacı obje art sanatını tanıtmak ve sıradan objenin sanat bağlamında bir sanat nesnesine dönüşüm sürecini incelemektir. Veri toplama aracı olarak literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Obje art’ın mizahi unsurlar barındıran, yaratıcı düşünmeyi güdüleyici, uzamsal zekâyı harekete geçirebilecek, öğrenmeyi eğlenceli, kalıcı hale getirebilecek özelliklerinden ötürü çocuklar ve yetişkin bireylerin sanatsal yaratıcılıkları üzerinde olumlu katkılar sağlayabilecek bir sanat-oyun etkinliği olarak düzenlenmesinin ve uygulanmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sanat, Obje Art, Yaratıcılık, Başkalaşım, Hazır Nesne.
Kaynakça
- Arat, N. (2012). Kant Estetiğinde Güzel ve Yüce Değerleri. İstanbul Üniversitesi Felsefe Arşivi Dergisi; Sayı 21
- Arık, A. (1987). Yaratıcılık (Üç Derleme). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
- Balta, E. E. (2016). Eğitimde Mizahın Kullanımına İlişkin Öğretmen Tutumları. İlköğretim Online, 15(4).
- Bayav, D. Ayteş, E. (2011). 20. Yüzyıl Resim Sanatında Sınırları Aşan Arayışlar. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 8, s. 35-57.
- Berger, J. (1999). Görme Biçimleri, Çev: Yurdanur Salman. İstanbul:Metis Yayınları
- Bilgin, N. (1991). Eşya ve İnsan. Ankara: Gündoğan Yayınları
- Brittain, W. L., & Lowenfeld, V. (1982). Creative and mental growth. Macmillan Reference
- Cevizci, A. (1999). Paradigma Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık
- Cirlot,J.E.(1971). Semboller Sözlüğü, Çev.Jack Sage ,Routhledge Yayınları,Londra
- Danto, A. C. (2019). Sıradan Olanın Başkalaşımı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Ergün, M. & Giriş, F. Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ders notları.
- Eyüboğlu, B. R. (2003). Dol karabakır dol. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
- Eyüboğlu, B. R., (2005). Resme başlarken. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
- Farago, F. (2006). Sanat. Çev: Ö.Doğan. Ankara: Doğu Batı Yayınları
- Fischer, E.,Sanatın Gerekliliği. (1990). Çev: Cevat Çapan. İmge Kitabevi-Verso Yayınları, Ankara
- Francalanci, E. L. (2012). Nesnelerin Estetiği. Ankara : Dost Kitapevi Yayınları
- Geiger, M. (2019). Estetik Anlayış. (3.Baskı) (T. Mengüşoğlu çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi
- Gompertz, W. (2015). Pardon Neye Bakmıştınız? Modern Sanatın 150 yıllık şaşırtıcı, sarsıcı, Kimi Zaman da Tuhaf Hikâyesi. (S. Evren, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
- Heinich, N. (2013). Sanat Sosyolojisi. İstanbul: Bağlam yayınları
- Kağıtcıbaşı, Ç. ve Özgediz, S. (1983). Türkiye Okul Öncesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Projesi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Enstitüsü
- Korman, D. Z. ( 2016 ). “Ordinary Objects”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = https://plato.stanford.edu/archives/spr2016/entries/ordinary-objects/, Erişim 10.05.2021
- Kosuth, J. (1999). Conceptual art: A critical anthology. London: The Mit Press
- Kosuth, J.(1980). Felsefenin Sonu Sanatın Başlangıcı. Sanat Olarak Betik, İstanbul: Sanat Tanımı Topluluğu Yayımları
- Köksal, M. (2012). Sanat Nesnesinin Estetik Değeri ve Başkalaşımı. Sanat Dergisi, 0 (22) , 123-134 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2610/33596 Sayı 2. No: 39-54
- Kuspit, D. (2006). Sanatın Sonu (Çev. Yasemin Tezgiden). Metis Yayınları: Ankara
- Lynton, N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü, (C.Çapan, S.Öziş, Çev.) . İstanbul: Remzi Kitabevi
- Oktay, G. (2009). Çağdaş sanatta resmin sanat nesnesi bağlamında gösterge olarak yer alması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü
- San, İ. (2010). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi
- Sankır, H. (2018). Gündelik Nesnenin Sanatsal Dönüşümü: Sıradan Nesnelerin Sanat Eserine Dönüşüm Süreci Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme. Journal of History Culture and Art Research, 7(5), 524-543. doi:http:// dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i5.1664
- Sartre,J,P. (2010). Varlık ve Hiçlik (T. Ilgaz, G. Çankaya Eksen, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları
- Schiller, J. F. (1965). İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup. (Çev. M. Özgü ) İstanbul: Milli Eğitim Basım evi
- Soykan, Ö. N. (1991). Sanatın Kaynağı Sorunu Oyun ve Dans. Felsefe Dünyası Dergisi
- Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Evrim Yayınevi.
- Turan, E. Y. (2019). Schiller: Sanatın Oyunda Özgürlük Olarak Yansıması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 505-513
- Turani, A. (2006). Çağdaş Sanat Felsefesi (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yardımcı, İ. (2010). Mizah Kavramı ve Sanattaki Yeri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 1-41. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/202399 adresinden 28/05/2021 tarihinde erişilmiştir
- Yıldız, C., & Güney Karaman, N. (2017). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve bakış açısı alma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Yıl: 2017, Cilt: 50, Sayı: 2, 33-58
- Yılmaz, M. (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. 127 Sanat Dizisi. Ankara: Ütopya Yayınevi
- Yılmaz, M. (2014).Görsel Sanatlar Eğitiminde Mizahın Yeri ve Kaynakları, Akademik Bakış Dergisi.(online) http://dergipark.gov.tr/download/article-file/382691 adresinden 14/05/2021 tarihinde erişilmiştir
- Wallace, I., (2014). The History of the Found Object in Art. (http://www.artspace.com/ magazine/art_101/ the-history-of-the-found-object-in-art. İnternet adresinden 09.07.2021 tarihinde erişilmiştir).
- Cindil, (2007). Çevre ve Atıklar İle Katı Atık Tanımı ve Türleri. (http://www.cindil.net/tanimt.html internet adresinden 04.07.2021 tarihinde erişilmiştir ).
- Görsel 1. Marcel Duchamp, “Çeşme”, https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-duchamps-urinal-changedart- forever Erişim Tarihi: 12.06.2021
- Görsel 2. Christoph Niemann , Obje Art , https://shop.christophniemann.com/collections/sunday-sketches. Erişim Tarihi : 15.06. 2021
- Görsel 3. Gilbert Lebrand, Obje Art, http://gilbert-legrand.com/plastique.html. Erişim Tarihi: 14.06.2021
- Görsel 4. Gilbert Lebrand, “Obje Art”, http://gilbert-legrand.com/plastique.html. Erişim Tarihi: 14.06.2021
- Görsel 5. Gilbert Lebrand, “Obje Art”, http://gilbert-legrand.com/plastique.html. Erişim Tarihi: 14.06.2021.
- Görsel 6. Bülent Üstün, Obje Art, Eşyanın Tabiatı”, KŞ kitap, 2017
- Görsel 7. https://www.rawpixel.com/image/266352/premium-illustration-psd-pike-fish-from-game-birds-andfishes- north-america-denton. Erişim Tarihi: 15.06.2021. Kürşat Azılıoğlu tarafından üretilmiştir
- Görsel 8. Kürşat Azılıoğlu tarafından üretilmiştir.
- Görsel 9.Resul Ertaş, Obje Art. Obje Art Eşyanın Sanatı, Cezve Çocuk Yayınları.
Share this content: