6.1.1. Sanatta Savaş Karşıtlığının Toplumsal Analizi

6.1.1. Sanatta Savaş Karşıtlığının Toplumsal Analizi

DOI
PDF

Yazar: Mustafa HAYKIR

Yıl: 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa: 1-15

Özet: Bu çalışmada savaşı eleştiren sanat yapıtlarının amacı ve toplumsal etkileri tartışılarak, sonuçların olası nedenleri irdelenmektedir. Çalışmanın amacı, savaş karşıtı tavrına sahip sanatçıların sanatına yansıttıkları toplumsal değişime yönelik isteklerinin toplumsal etkileşimlerini analiz etmek ve sonuçlarına dikkat çekmektir. Sanatın toplumsal değişim yaratma potansiyelinin anlaşılması bu araştırmanın önemini oluşturmaktadır. Araştırma, literatür taramasını baz alan durum analizine dayalı bir çalışmadır.

Bazı sanatçılar tanık oldukları savaşın felaketleri karşısında büyük travmalar yaşamış ve korkunç olayları insanlara göstererek toplumsal düzeyde savaşa karşı bir bilinç yaratmaya çalışmışlardır. Savaşın yarattığı büyük ölçekteki toplumsal travmaları topluma anlatmaya çalışan ve dolayısıyla bir değişim yaratmaya çalışan sanat yapıtlarına rağmen büyük ölçekte bir değişim gerçekleşmemiş olsa da sanatta ve sanatçılar arasında savaşa karşı belirgin bir antisavaş tavrın gittikçe yükselmesini sağlamıştır. Toplumsal ölçekte bulgular elde etme konusundaki sınırlılıklar belirgin bir sonuç ortaya koymayı zorlaştırsa da günümüze doğru sanatçıların artan anti-savaş tavrı bize, sanatın ulaşabildiği en azından halef sanatçılar üzerinde belirgin etkileri olduğunu göstermiştir. Bu göstergelere dayanarak sanatın ulaşabildiği ölçüde daha yüksek bir bilinç sağlayarak toplumu savaşa karşı daha bilinçli bir konuma yükseltebileceği ileri sürülebilir. Sanatın olumlu etkilerine karşın habitusun olumsuz etkileri, kayıp hafıza, politik manipülasyonlar ve insan doğasından kaynaklanan olumsuz faktörler sanatın toplumsal etkilerine negatif etki eden ve sanatın mücadele etmesi gereken faktörler olarak karşımıza çıkmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Savaş Karşıtı Sanat/Sanatçı, Kayıp Hafıza, Empati, Toplum.

Kaynakça

  • Araújo, M. P., & Santos, M. S. (2009). History, Memory and Forgetting: Political. A Revista Crítica de Ciências Sociais (1), 77-94
  • Becker, H. S. (2013). Sanat Dünyaları. (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Bon, G. L. (1997). Kitleler Psikolojisi. (Y. Ender, Çev.) İstanbul: Hayat Yayınları
  • Bourderon, R. (1989). Faşizm İdeoloji ve Uygulamalar. (K. Somer, Çev.) Ankara: Onur Yay
  • Bourdieu, P., & Darbel, A. (2011). Sanat Sevdası. (S. Canbolat, Çev.) İstanbul: Metis Yay
  • Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2015). Yeniden Üretim. (A. Sümer, L. Ünsaldı, & Ö. Akkaya, Çev.) Ankara: Heretik Yayınları
  • Canetti, E. (2006). Kitle ve İktidar (3. b.). (G. Aygen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Dovidio, J. F., Glick, P., & Rudman, L. A. (2005). On the Nature of Prejudice Fifty Years After Allport. Gospons: Blackwell Publishing
  • Freire, P. (1991). Ezilenlerin Pedagojisi. (D. Hattatoğlu, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Freud, S. (2016). Savaşın ve Ölümün Güncelliği. (Ç. Tanyeri, Çev.) İstanbul: Telos Yayınevi
  • Giddens, A. (1999). Toplumun Kuruluşu. (H. Özel, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi (1.b.).(Y.Gölönü,Çev.)İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Heinich, N. (2013). Sanat Sosyolojisi. (T. Arnas, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayıncılık
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği. (O. Özügül, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Kagan, M. (1993). Estetik ve Sanat Dersleri. (A. Çalışlar, Çev.) Ankara: İmge Kitabevi
  • Nietzsche, F. (1965). Tarih Üstüne. (İ. Z. Eyüboğlu, Çev.) İstanbul: Oluş Yayınevi
  • Nietzsche, F. (2010). Güç İstenci. (N. Epçeli, Çev.) İstanbul: Say Yayınları
  • Okan, M. (2006). Tarihsel Tanıklık Olarak Resim: Goya’nın “Savaşın Felaketleri” Dizisi İçin Notlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(5), 129-138.
  • Plehanov, G. V. (1987). Sanat ve Toplumsal Hayat (3. b.). (S. Mimoğlu, Çev.) İstanbul: Sosyal Yayınlar
  • Plehanov, G. V. (1999). Sosyalist Açıdan Toplum, Sanat, Eleştiri. (A. Bezirci, Çev.) lstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Popovic, Z., 2007. Art and Social Change. London: Tate Publishing
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı
  • Tolstoy, L. N. (2009). Sanat Nedir? (2. b.). (M. Beyhan, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Tunalı, İ. (1998). Estetik (5. b.). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Zizek, S. (2013). İdeolojiyi Haritalamak. Ankara: Dipnot Yayınları
  • Zolberg, V. L. (2013). Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak. (B. O. Özbay, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • htpp-1 Arın, E. K. (2020). İdeoloji ve İdeolojik Eleştiri Paradoksunda Sinema. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi (6), 70-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/ 1081238 (Erişim Tarihi: 10.03.2021).
  • htpp-2 Bourke, J. (2018, April 2). Paintings, Protest And Propaganda: A Visual History Of Warfare. CNN Style: https://edition.cnn.com/style/article/depicting-war-through-art/index.html (Erişim Tarihi: 20.12.2020).
  • htpp-4 Dean, N. E. (2020, July 13). The Art of War: Examining Picasso’s Guernika as a Tool for Leader Professional Development. The Strategy Bridge: https://thestrategybridge.org/the-bridge/2020/7/13/the-art-of-warexamining- picassos-Guernika-as-a-tool-for-leader-professional-development (Erişim Tarihi: 07.12.2020).
  • htpp-5 Iamurri, L. (2014, Automne 2020). Le Champ Visuel De La Guerre. https://journals.openedition.org/ critiquedart/15309 (Erişim Tarihi: 12.03.2021).
  • htpp-6 Lebereceht, T. (2017, January 10). Meryl Streep and the Power of Empathy at Work. Psychology Today: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-romance-work/201701/meryl-streep-and-the-power-empathywork( ErişimTarihi: 15.03.2021).
  • htpp-7. Şahindoğan, B. (2017, Nisan 16). Sanat Eliyle Savaşın Karanlığını Bertaraf Etme Zamanıdır. Evrensel: https://www.evrensel.net/haber/316007/sanat-eliyle-savasin-karanligini-bertaraf-etme-zamanidir (Erişim Tarihi: 21.03.2021).
  • http-8, Gönan, S. (2017). Akira Kurosawa İçin Sanat Bir İletişim Yöntemi Değil, Ölüme Karşı Bir Dirençtir. Nisan 14, 2021 tarihinde Efsane Kareler: https://efsanekareler.com/inceleme/akira-kurosawa-icin-sanat-bir-iletisimyontemi- degil-olume-karsi-bir-direnctir (Erişim Tarihi 14.04.2021).
  • http-9, Danchev, A. (2010, Mayıs 8). Picasso’s Politics. The Guardian: https://www.theguardian.com/ artanddesign/2010/may/08/pablo-picasso-politics-exhibition-tate (Erişim Tarihi 12.08.2021).
  • http-10, Urfalı, A. D. (2019, Kasım 22). Empati: Öğrenilen En Değerli Şey. Maya Psikoloji: https:// www.psikolojimaya.com/post/empati%CC%87-%C3%B6%C4%9Freni%CC%87len-en-de%C4%9Ferli%CC%87- %C5%9Fey (Erişim Tarihi 30.11.2021)

Share this content:

Yorumlar kapalı.