Yazar: Hatice AFŞAR & Selçuk ULUTAŞ
Yıl: 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa: 125-145
Özet: Beden korkusu, korku sinemasının sık kullanılan bir alt türüdür. Kanadalı yönetmen David Cronenberg ile özdeşleştirilen beden korkusu alt türü filmler, genel olarak doğuştan veya sonradan herhangi bir etkiyle biyolojik veya fizyolojik başkalaşım geçiren bedenlerin imgeleri ile üretilen ve başta korku olmak üzere farklı estetik stratejilerle başka duygular da yaratabilme kuvvetine sahip filmlerdir. Bu bahsedilen stratejilerle beden korkusu imgelerinin sinemada korku, tekinsizlik, dehşet ve iğrenme gibi duyguları ortaya çıkardığı gözlemlenmiştir. Çalışmada amaç, beden korkusu alt türü filmlerde kullanılan imgelerin, bahsi geçen tüm bu duyguları yaratmak için hangi sinematik unsurlarla nasıl bir estetik strateji yarattığının bir örnek film üzerinden ortaya çıkarılmasıdır. Bu doğrultuda öncelikle literatür taraması ile beden duygusu ve sinematik duygular üzerine bir araştırma yapılmış ve amaca yönelik örneklem metodu ile belirlenen David Cronenberg’in “Hastanede Dehşet (The Brood)” filmi fenomenolojik analiz yöntemiyle incelenmiştir. İncelemede beden korkusu kavramı ile bağlantılı sinematik duyguların nasıl yaratıldığı, birbirleri ile ilişkileri ve beden korkusu yaratacağı düşünülen imgelerle bağlantıları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Beden Korkusu, Korku, Dehşet, İğrenme, Tekinsizlik.
Kaynakça
- Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
- Ancet, P. (2010). Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Aytekin, M. (2013). Korku Sinemasında Türler. Atatürk İletişim Dergisi, 0(5), 63-84.
- Bak, C. (1997). Vampir Ya Da Öteki Olana Bakış. İstanbul: Cem Bak Yapım.
- Betton, G. (1986). Sinema Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bostan, E. (2019). Korku’nun Bakışı: Peeping Tom. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(98). s. 277-299Doi: http://dx.doi.org/10. 29228/ASOS.36784
- Breton, D. L. (2019). Bedene Veda. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Bumin, T. (2010). Tartışılan Modernlik: Descartes ve Spinoza. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Burke, E. (2008). Yüce ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
- Büyükdüvenci, S. ve Öztürk, S., R. (1997). Postmodernizm ve Sinema. Ankara: Dipnot Yayınları.
- Cardin, M. (2017). Horror Literature through History: An Encyclopedia of the Stories that Speak to Our Deepest Fears ABC-CLIO.
- Carroll, N. (2003). The Philosophy Of Horror: Or, Paradoxes Of The Heart. Routledge.
- Cherry, B. (2014). Korku. İstanbul: Kolektif Kitap.
- Cremonini, L. (2020). Beden Korkusu Movies. https://www.kobo.com/ww/en/ebook/body-horrormovies
- Çağlıyan, E. A. (2020). Korku Sinemasının Cazibesi Üzerine Felsefi ve Psikolojik Bir İnceleme. SineFilozofi Dergisi, 5(9). 540-550.
- Çolak, B. (2011). Yapıt Okuma; Bedenin İçerisi – Dışarısı; Kiki Simith’in Çalışmalarında Bedensel Süreçler ve Abjection. Fe Dergi, 3(1). 38-46.
- Deleuze, G. (2021). Sinema-II: Zaman-İmge(Çev. B.Yalım. & E. Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayınları.
- Descartes, R. (2013). Söylem, Kurallar, Meditasyonlar(Çev. A. Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
- Ekman, P. & Friesen, W. V. (1975). Unmasking The Face: A Guide To Recognizing Emotions From Facial Expressions. New Jersey: Prentice Hall.
- Erdoğdu, N. Ö. & ve Öztürk, M. A. (2021). Rönesanstan Modern Dönem Resim Sanatına Korku Duygusunun Yansımaları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 78(2021 Şubat): s. 244–259. doi: 10.7816/idil-10-78-07.
- Frank, F. (1985). Dreadful Pleasures: An Anatomy of Modern Horror.
- Freud, S. (1993). Psikanalize Giriş. İstanbul: Yaprak Yayınları.
- Gençöz, T. (1996). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Baş Etme Yolları. Kriz Dergisi 6(2): 9-16.
- Grozs, E. (2020). Uçucu Bedenler: Bedensel Bir Feminizme Doğru (Çev. K. Güler). İstanbul: Notabene Yayınları.
- Hauser, B. R. (2018). Weird Cinema and the Aesthetics of Dread. (Ed. Sean Moreland) New Directions in Supernatural Horror Literature: The Critical Influence of HP Lovecraft, içinde (s235-252).
- Horkheimer, M. & Adorno, T. (1996). Aydınlanmanın Diyalektiği Felsefi Fragmanlar-II. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
- Işık, E. (1998). Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
- Jentsch, E. ve Freud, S. (2019). Tekinsizliğin Psikolojisi Üzerine/Tekinsizlik Üzerine (Çev. Hakan Ş.). İstanbul: Laputa Yayınları.
- Kane, P. & O’Regan, M. (2012). The Mammoth Book of Beden Korkusu. Philadelphia: Running Press.
- Karabaş, P. A. ve İşleyen, F. (2016). Performans Sanatının Doğuşu ve Günümüze Yansımaları. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2). 340-350.
- Kolker, R. P. (1999). Yalnızlık Sineması. Ankara:Öteki Yayınları.
- Köknel, Ö. (1998). Korkular, Takıntılar, Saplantılar. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
- Kristeva, J. (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme (Çev. N. Tutal). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Kuhn, A., & Westwell, G. (2012). A dictionary of film studies. Oxford University Press.
- Kutlu, T. (2021). Ben Carrie Değilim: Yeni Dönem Korku Sinemasının Asi Kızları. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (8), 29-47.
- Mclver, G. (2016). Art History for Filmmakers: The Art of Visual Storytelling. London: Bloomsbury Publishing.
- McGinn, C. (2011). The Meaning of Disgust. Oxford: Oxford Univercity Press.
- Mısırlı, Ç. (2016). Tekinsizlik Kavramının Sanattaki Yansımaları. (Yüksek Lisans Tezi).
- Nacar, E. (2020). Deri-Ben’likten Psişik Sarmala: Tiksinti’de (1965) Mekan ve Abject İlişkisi. SineFilozofi Dergisi, 5(10). 653-666. DOI: 10.31122/sinefilozofi.732931.
- Carroll, N. (1990). The Philosophy of Horror. Londra: Routledge.
- Scognamillo, G. (2014). Korkunun ve Dehşetin Kapıları. İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
- Sepetçi, T. (2021). Korku Filmlerinde “Şeytan”dan 2000’lere Değişmeyen Kadın İmgesi: “Şeytan Çarpması” Filminin Feminist Eleştirisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3). 1086-1103.
- Sezer, T. (2015). Korku Sineması Ansiklopedisi: 60’lardan Günümüze. İstanbul: Cinius Yayınları.
- Sobchack, V. (1992). The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience. Princeton University Press.
- Spadoni, R. (2007). Uncanny bodies: The coming of sound film and the origins of the horror genre. Univ of California Press.
- Trigg, D. (2012). The memory of place: A phenomenology of the uncanny.Ohio University Press
- Tuğan, N. Y. (2017). Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. (0)28. https://doi.org/10.31123/akil.437641
- Tuğan, N. H. (2017). Sinema İkonografisinde Kostüm ve Makyaj. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 6(4). 179-190.
- Üşümezgezer, Ç. (2021). Korku Sinemasının Canavar Bitkileri İle Karşılaşmalar. SineCine:Sinema Araştırmaları Dergisi, 12(1). 85-112.
- Vitrinel, E. (2018). Uzaylı Olarak ‘Öteki” ‘Yasak Bölge 9″ Filminin Post-kolonyal Kavramlar ile Okunması. SineFilozofi Dergisi, 3(5), 127-144.
- X. A. Reyes. (2014). Body Gothic: Corporeal Transgression in Contemporary Literature and Horror Film. Cardiff: Univercity of Wales Press.
- Cronenberg, D. (Yönetmen), (1979). The Brood (Hastanede Dehşet). (Film). New World Pictures.
Share this content: