5.1.8.Dede Efendi’nin Sözlü Eserlerinde Buselik Makamına Olan Nazari Yaklaşımının Arel Nazariyatındaki Buselik Makamına Uygunluğu

5.1.8.Dede Efendi’nin Sözlü Eserlerinde Buselik Makamına Olan Nazari Yaklaşımının Arel Nazariyatındaki Buselik Makamına Uygunluğu

DOI
PDF

Yazar: Emre AKGÜN

Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa: 101-113

Özet: Çalışmanın amacı, döneminin en önemli bestekârlarından olan Dede Efendi’nin sözlü eserlerinde Buselik makamına olan kuramsal yaklaşımını görmek ve bu yaklaşımın günümüzde kullanılmakta olan Arel nazariyatındaki Bûselik makamı ile olan fark ve benzerlikleri ortaya koymaktır. Araştırma, Bûselik makamının on sekizinci yüzyıldan günümüze kadar geçirdiği değişimin görülmesi ve Türk müziği eğitimi alan öğrencilerin makama daha geniş bir perspektiften bakabilmelerine katkı sağlamsı açısından önemli bir çalışmadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmış, konuya ilişkin veriler tarama (survey) yöntemi ile toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda Dede Efendi’nin makamsal olarak incelenen üç eserinde güçlü sesi olarak Arel nazariyatında belirtilen Hüseynî perdesi yerine Çargâh perdesinin kullanıldığı, yine incelenen üç eserde de Arel nazariyatında belirtildiği üzere Hüseynî perdesi üzerinde Hicâz dörtlü ve beşlilerinin kullanılmadığı bunun yerine Hüseynî perdesi üzerinde Uşşak çeşnisinin duyurulduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Bûselik Makamı, Dede Efendi, Makam Analizi, Sözlü Eser Besteciliği, Form.

Yorumlar kapalı.