8.2.10. İsmail Hakkı Oygar ve Erken Cumhuriyet Dönemi Sanatı

8.2.10. İsmail Hakkı Oygar ve Erken Cumhuriyet Dönemi Sanatı

DOI
PDF

Yazar: Bilge Su REYHAN & Zeynep KUBAN

Yıl: 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa: 305-315

Özet: Bu çalışma, İsmail Hakkı Oygar’ın sanatsal, akademik ve tasarımsal yönlerinin detaylı şekilde incelemeyi ve onun biyografisini zenginleştirecek yeni bilgilerin üretilmesini hedeflemektedir. Araştırma, nitel bir durum çalışması olarak planlanmıştır. Bu çalışma kapsamında, Marmara Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi Kütüphaneleri, gazete arşivleri, kişisel arşivler, akademik çalışmalar ve süreli yayınlar gibi çeşitli kaynaklardan veri toplanmış; veriler analiz edilerek yorumlanmıştır. Bu çalışma görece sınırlı olsa da Oygar’ın disiplinler arası çalışmalarının ortaya konması, seramik sanatındaki öncü rolünün vurgulanarak görünür kılınması, sanatçının biyografisi oluşturulurken erken Cumhuriyet dönemi sanatı ve Türk seramik sanatının çağdaşlaşma sürecine dair bağlantıların ile alınması ve araştırmalarda birincil kaynaklara ulaşılmasının olumlu etkilerinin ortaya konulması açısından önem taşımaktadır. Yapılan inceleme ve değerlendirmede Oygar ile ilgili bilgi ve kaynak eksikliği dikkat çekmiştir. Ayrıca sanatçının hayatıyla ilgili tarihlerde farklı görüşler olduğu ve makalelerde yer alaxn bilgilerin genellikle birbirini tekrar ettiği tespit edilmiştir. Oygar’ın yalnızca seramik sanatı alanında değil aynı zamanda iç mimari ve resim alanlarında da çalışmalar yaptığı sonucuna varılmıştır. Bu çalışma Erken Cumhuriyet dönemindeki sanat ortamında seramik sanatının konumu, İsmail Hakkı Oygar’ın Paris dönemi eğitim sürecinin sanat pratiğine katkılarının detaylı bir şekilde incelenmesi, katıldığı sergilerin ayrıntılı ve kapsamlı bir envanterinin oluşturulması ile diğer sanatçı ve sanatçı birlikleriyle ilişkilerinin analizlerinin yapılması yönünde öneriler sunmaktadır.

Anahtar Kelimeler: İsmail Hakkı Oygar, Seramik, Erken Cumhuriyet Dönemi, Biyografi.

Kaynakça

Adil, F. (1947, 7 Şubat). Resim: Başaga ve Karakaş sergisi. Cumhuriyet gazetesi, 4.

Ağatekin, M. (1993). Cumhuriyet Sonrası Çağdaş Türk Seramik Sanatının Gelişimi ve Anlatım Dili Yönünden Değerlendirilmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi).

Akbal, O. (1946, 3 Mayıs). Fikir ve Sanat Dünyası. Büyük Doğu, (20), 13.

Anonim. (1934, 2 Mart). Güzel San’atler Akademisinin 52’nci yılı: Bu müessesemiz yarın 52’nci yılını büyük merasim ile kutlayacak. Milliyet gazetesi.

Anonim. (1936). Ankara Halkevinde İnkılâb Resim ve Heykel Sergisi. Arkitekt, (72), 340–341.

Anonim. (1946). Haberler. Arkitekt, (169–170), 43–45.

Anonim. (1973). İsmail H. Oygar ve Seramik. Arkitekt, (351), 131–140.

Bir resim sergisi. (1946, 23 Şubat). Cumhuriyet gazetesi, 2.

Bir Ressamımız. (1945, Mayıs). Open Access: Record 151781134252. (2022, 3 Şubat). Marmara Üniversitesi Açık
Erişim Sistemi. http://openaccess.marmara.edu.tr/handle/11424/151781?show=full

Bir Resim Sergisi. (1946, Nisan). Open Access: Record 156572. (2022, 3 Şubat). Marmara Üniversitesi Açık Erişim
Sistemi. http://openaccess.marmara.edu.tr/handle/11424/156572?show=full

Cemal Tollu Sergisi. (1946, 20 Ocak). Tanin Yeni gazetesi, 4.

D grupunun resim sergisi. (1945, 16 Mart). Cumhuriyet gazetesi, 2.

Galata Kulesi. (t.y.). Open Access: Record 134252. (2022, 3 Şubat). Marmara Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. http://openaccess.marmara.edu.tr/handle/11424/134252

Gorbon, R. (1975). Kaybettiklerimiz- İsmail Hakkı Oygar. Arkitekt, (359), 107.
İzmit’te resim sergisi açıldı. (1939, 18 Nisan). Ulus gazetesi, 6.

İslimyeli, N. (1967). Türk Plastik Sanatçıları Ansiklopedisi (Vol. 2). Sanat Yayınları, 555-556.

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Seramik ve Cam Bölümü 3. Boyut Proje Üretim Merkezi. (2007). Türk seramik sanatı: 1930’lardan günümüze Türk seramik sanatından seçme eserler. Graphis Matbaası.

Müstakiller Sergisi. (1931, 25 Ekim). Milliyet gazetesi, 3.

Naci Kalmukoğlu Resim Sergisi. (1946, 10 Nisan). Cumhuriyet gazetesi, 2.

Nadi, Y. (1931, 28 Şubat). Müstakil Ressamlar ve Heykeltraş Birliği’nin 4’üncü sergisi. Cumhuriyet gazetesi, 1.

Oygar, İ. H. (1935). Arşıulusal Beşinci İzmir Panayırı. Arkitekt, (57), 274–277.

Oygar, İ. H. (1955). Mimari Satıhlar ve Dekorasyonu. Arkitekt, (1955), 60–61.

Oygar, İ. H. (1973). Çağdaş Seramik Sanat Akımları. Türkiyemiz, (10), 42–45.

Öndin, N. (2003). Cumhuriyet’in kültür politikası ve sanat, 1923-1950 (Vol. 35). İnsancıl Yayınları, 127-128.

Pelvanoğlu, B. (2007). Hale Asaf. YKY, 82–95.

Samsun Halkevi Müstakil Ressamlar ve Heykeltraşlar Birliği Sergisi Broşürü. (1937). Open Access: Record 121769. (2022, 3 Şubat). Marmara Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. http://openaccess.marmara.edu.tr/handle/11424/121769

Sanat Bahisleri. (1942, 27 Nisan). Tan gazetesi, 3.

Sönmez, Z. (Yay. Haz.). (1983). Güzel Sanatlar Eğitiminde 100 Yıl. İstanbul: M.S.Ü. Yayını, No: 3.

Tanpınar, A. H. (1945, 28 Aralık). Sanatkâr Zeki Kocamemiye Dair. Cumhuriyet gazetesi.

Tollu, C. (1946, 6 Aralık). Güzel Sanatlar: Galeri İhtiyacı. Büyük Doğu gazetesi, 6. “Turanbar”da açılan resim sergisi. (1936, 19 Nisan). Kurun gazetesi, 4.

Turan, G., & Ödekan, A. (2011). Erken Cumhuriyet Dönemi’nde yerli malı kavramı ve İstanbul yerli malı sergileri.İTÜDERGİSİ/b, 6(2)

Üstünipek, M. (1998). Türkiye’de Özel Galericiliğin Tarihsel Gelişimi. Türkiye’de Sanat, (36).

Üstünipek, M. (1999). 1923-1950 yılları arasında açılan sergiler. Türkiye’de Sanat, (40), 47.

Üstünipek, M. (2001). Türkiye’de Özel Galericiliğin Tarihsel Örnekleri: Galeri İsmail. Türkiye’de Sanat, (48–49).

Görsel Kaynaklar
Görsel 1: Erdinç Bakla Arşivi. (t.y.). İ.H. Oygar Akademi’de torna dersi verirken. (2022, 3 Şubat). Pinterest. https://pin.it/3k9263U

Görsel 2: Müstakiller birliği sergisinden intibalar. (1931, 29 Ekim). Milliyet Gazetesi, 5.

Görsel 3: Anonim. (1936) Ankara Halkevinde İnkılâb Resim ve Heykel Sergisi.Arkitekt, (72).340-341

Görsel 4: Oygar, İ.H. (1941) Bir Süsleyici Sanatlar Sergisi.Arkitekt ,(131-132). 250-251

Görsel 5: Erdinç Bakla Arşivi. (1932). İ.H.Oygar, Çılgın Dansözler. (2022, 3 Şubat). Pinterest. https://pin.it/3k9263U

Görsel 6: Oygar, İ.H. (1935) Arsıulusal Beşinci İzmir Panayırı, Arkitekt. (57). 274-277

Görsel 7: Üstünipek, M. (1999). 1923-1950 yılları arasında açılan sergiler. Türkiye’de Sanat, 40.

[1] Üstünipek, M. (1999). 1923-1950 yılları arasında açılan sergiler. Türkiye’de Sanat, s.40.

Share this content:

Yorumlar kapalı.