5.2.4.Kültürel Bir İmge Olan Dağ Formunun Georgia O’Keeffe’in Sanatına Yansımaları

5.2.4.Kültürel Bir İmge Olan Dağ Formunun Georgia O’Keeffe’in Sanatına Yansımaları

DOI
PDF

Yazar: Neslihan ÖZGENÇ ERDOĞDU & Ayşe Gül TATAR

Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa: 388-404

Özet: Doğanın bir parçası olan dağlar, çevrelerindeki alanlardan daha yüksek kara kütleleridir. Heybetli ve aşılması güç özellikleri ile birçok kültürde kutsal sayılmışlardır. Özellikle birçok dinde önemli yeri olan dağlar, yükseklikleri nedeniyle tanrıların mekanları ya da tanrıya en yakın yerler olarak kabul edilmişlerdir. Babil Kulesi, zigguratlar, piramitler, antik dönem tapınakları gibi birçok yapı da heybetli görünümleri ile dağların yüceliğini andırmaktadır. Kutsal dağ kültü, farklı kültürlerin kendi coğrafyasına ve inanç sistemine göre şekillenmiş olsa da dağların dünyanın merkezi olarak kabul edilmesi, bu kültürlerde ortak bir özelliktir. Sanatta da önemli bir yere sahip olan dağ formu, özellikle manzara resimlerinde kendini sıkça göstermiştir. Uzak Doğu resimlerinde Ying – Yang felsefesini yansıtan dağ formu, klasik dönem Batı resim sanatında tanrının yüceliğini ve aşkınlığını temsil etmiştir. Modern dönem Batı sanatında da sıkça karşılaşılan dağ formu, kendi sembolizmini yaratmış olsa da dağlara yüklenen yücelik ön planda olmaya devam etmiştir. Kendine has üslubu ile Amerikan modern sanatının temsilcilerinden biri olarak kabul edilen Georgia O’Keeffe de dağ formunu sıkça ele almış ve dağı bir ifade aracına dönüştürmüştür. Bu çalışmada, O’Keeffe’in manzara resimleri, dağ kültü bağlamında ele alınmakta ve doğanın bir parçası olan dağların farklı kültürlerdeki anlamları irdelenmektedir. Elde edilen bulgular doğrultusunda O’Keeffe’in manzara resimlerindeki dağ formuna biçimsel ve içeriksel açıdan çözümlemelerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Georgia O’Keeffe, Dağ, Manzara Resmi, Modern Sanat

Yorumlar kapalı.