Yazar: Yeşim AYDOĞAN
Yıl: 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa: 245-258
Özet: Kültürel miras, insanlık tarafından ortaya koyulan ve mevcut toplumların sanatsal, kültürel, dinsel, bilimsel ve toplumsal birikimlerini gösteren bir unsurdur. Söz konusu unsur, sanat, kültür, din, bilim ve toplum tarafından meydana getirilen, ancak tüm bunların ötesine geçen bir kavramdır. Bu durum kültürel mirası önemli ve korunarak yaşatılmasını gerekli kılmaktadır. Bu sebeple kültürel miras, birçok disiplin tarafından konu alınmaktadır ve bu disiplinlerden biri de hiç kuşkusuz resim sanatıdır. Resim sanatı ve kültürel miras, birbirini olumlu anlamda besleyen, ses getiren, görünürlüklerini ve bilinirliklerini güçlendiren iki alandır. Aynı zamanda bu iki alan, insanlar üzerinde kültürel mirasa dair farkındalık ve bilinç oluşturmaktadırlar. Bu yüzden eğitim kurumlarının müfredatına da girdikleri söylenebilir. Nitekim bu araştırmada, Sanatta Yeterlik Programı dâhilinde, Resim Sanatında Kültür Varlığı dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında, kültürel miras bilinci kazanımına yönelik amaçlar belirlenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımı perspektifinde yürütülen araştırmada, desen olarak durum çalışması belirlenmiştir. Bu araştırmada,
“Kültürel Miras Dair İzler, Kültürel Miras Bilinci ve Güzel Sanatlar İlişkisi, Farkındalık ve Bilince Dair İzler” olmak üzere 3 ana temaya ve “Tanımlama ve Anlamlandırma, Sosyal Çevre İle İlişkilendirme, Maddi Boyutuyla Ele Alma, Manevi Boyutuyla Ele Alma, Eleştirel Sorgulamalar, Derse Yönelik Görüş Bildirme” olmak üzere 6 alt temaya ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kültürel Miras, Kültürel Miras Bilinci, Resim Sanatı.
Kaynakça
- Akengin, G., & Koç, A.M. (2018). Cumhuriyet Dönemi İdeolojisinin Türk Resim Sanatına Etkileri. Sosyal Araştırmalar
ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4 (6), 146-154. - Arslan Ayazlar, R., & Ayazlar, G. (2016). Yerel Halkın Turizmin Etkilerine Yönelik Tutumunda Aidiyet Duygusu ve
Yaşam Tatmininin Rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1451-1470. - Aydoğan, Y. & İskenderoğlu, L. (2021). Türk Resminde Milli Kimlik İnşa Etme Çabaları. Sanat ve İnsan Dergisi, 5 (2), ISSN 1309-7156.
- Balogun, J.,Huff, A. S. and Johnson, P. (2003). Three responses to the methodological challenges of studying strategizing. Journal of Management Studies, 40 (1), 197-224.
- Burunsuz, M. (2024). Yerel Sanat Anlayışın Temsilcisi Turgut Zaim’in Eserlerinde Folklorik Öğeler Üzerine Çözümlemeler. Sanat ve Tasarım Dergisi, 2024 (33), 73-91.
- Creswell, J.W. (2018). Beş nitel araştırma yaklaşımı. (4. baskı). M. Bütün ve S. B. Demir (Ed.), (Çev: M. Aydın). Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 69-110). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Ekinci, M. (2004). Somut olmayan kültürel miras neden ve nasıl korunmalı ve nasıl müzelenmeli: sorunlar, çözümler ve
ülkelerden örnekler. Somut Olmayan Kültürel Mirasın Müzelenmesi Sempozyum Bildirileri. Ankara: Gazi Üniversitesi, s. 57. Glesne, C. (2014). Nitel araştırmayla tanışma. (4. baskı). A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Ed.), (Çev: E. Günel). Nitel araştırmaya giriş içinde (s. 1-35). Ankara: Anı. - Göğebakan, Y. (2019). Müze ve tarih. (1. baskı). S. Buyurgan (Ed.), Müzede eğitim öğrenme ortamı olarak müzeler
içinde (s. 121-140). Ankara: Pegem Akademi. - Göğebakan, Y. (2013). Türk Mitolojisine Ait Unsurların Çağdaş Türk Sanatına Kaynaklık Etme Sorunu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(12), 12-41.
- Göğebakan, Y. (2014). Hüsamettin Koçan’ın Çalışmalarındaki Kültür Varlığı Ve Kültür Mirası’na Ait Unsurlar. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 4(10), 47-57.
- Güvenç, B. (2016). İnsan ve kültür. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
- Kaplan, M. (2019). Kültür ve dil. (36. baskı). İstanbul: Dergah Yayınları.
- Keskin, C. (2012). Yurdu Gezen Ressamlar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 141-151.
- Onur, B. (2014). Yeni müzebilim. (1. baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
- Taşkın, H.,& Boran, T. (2024). Somut Olmayan Kültürel Miras Kaynağı Olarak Düğün Törenlerinin Kuşaklar Arası Uzlaşı Unsuru Şemsiyesinden Gözlemlenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 2024 (17), 87-112
- Toprak, A. (2019). Türk Kültüründe Misafirperverlik ve Sofra Açmak/ Sofra Çekmek (Samsun Örneği). Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 74-81).
- Tunçer, M. (2014a). Koruma kavramının tarihsel gelişmesi. (3. baskı). M. S. Akpolat (Ed.), Kültürel miras mevzuatı
içinde (s. 2-27). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset - Uygur, N. (2018). Kültür kuramı. (5. baskı). İstanbul: YKY.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin. - Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. (3. baskı). (Çev: İ. Günbayı). İstanbul: Nobel.
- (URL-1). https://www.herkesebilimteknoloji.com/yazarlar/dogan-kuban/osmanli-resim-yasagi-nasil-cehalete-donustu
(Erişim Tarihi: 5.11.2024).
Share this content: