S.1.10. Nevra Bozok’un Eserlerinde Kybele’nin Çağdaş Yorumu

S.1.10. Nevra Bozok’un Eserlerinde Kybele’nin Çağdaş Yorumu

DOI
PDF

Yazar: Betül KURT & Gonca Hülya YAYAN

Yıl: 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa: 114-127

Özet: Bu araştırmanın amacı Ai Weiwei’nin sanatsal pratikleri içinde sürdürülebilir malzemelerin kullanımıyla ortaya çıkardığı eserlerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden döküman incelemesi yöntemine başvurulmuş, kapsamlı bir literatür taraması yapılmış, lisansüstü tezlerden, makalelerden, kitaplardan, yazılı ve görsel kaynaklardan faydalanılmış, sanatçının ropörtajları incelenerek sunulmuştur. Çağdaş bir sanatçı olarak çevre duyarlılığına olan hassasiyetiyle tanınan Weiwei, eserlerinde bilinçli bir şekilde bambu, geri dönüştürülmüş porselen, geri kazanılmış ahşap gibi çevre dostu unsurları dahil etmektedir. Bu makale, Weiwei’nin malzeme seçimleriyle çevre ve sanat açısından getirdiği sonuçları inceleyerek, eserlerinin sanat ile sürdürülebilirlik bağlamında kesişimlerini değerlendirmektedir. Günümüzde sürdürülebilir sanat pratiği, sanatçılar ve sanat kuruluşları için giderek önem kazanan bir konu haline gelmiştir. Bu bağlamda sanatçının malzeme seçimleri, çevre bilinci, çevresel olumsuzlukların azaltılmasındaki katkıları ve daha sürdürülebilir bir yaklaşımın benimsemesi açısından kritik bir öneme sahiptir. Weiwei, eserlerinde sürdürülebilir malzemeleri kullanmasıyla görsel ve kavramsal derinliğini artırmakla kalmayıp, aynı zamanda sanat dünyasında sürdürülebilir olan nesne kullanımını da teşvik etme konusunda öncü bir rolü de üstlenmektedir. Ai Weiwei’nin sürdürülebilir malzemeleri kullanma pratiği, sanatının derinliğini ve etkisini artırmakta, sanat dünyasında çevresel sorumluluğun ve sürdürülebilirliğin önemini vurgulamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Geri Dönüşüm ve Çevre, Sürdürülebilir Sanat, Tasarım, Ai Weiwei.

Kaynakça

  • A. Gülen, L. (2022). Biyolojik Temelli Eko-Kumaş Tasarımı Ve Uygulama Örnekleri:Kenevir Lifinin Tekstil Alanında Kullanımı Üzerine Bir Çalışma. Sanatta Yeterlik Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. İstanbul.
  • Akarca H., & A. Kaya (2023). Botanik Bahçeleri ve Arboretumlarda Ahşap Kullanımı. Düzce Üniversitesi Süs ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi, 2(2), 13-30.
  • Arnett, K. N. (2016). Dislocating Disaster:. Washington: Whitman College.
  • Atalay Onur, D. (2020). Moda Tasarımında Döngüsel Ekonomi Kavramı Ve Farklı Tasarım Seviyelerinde Benimsenen Stratejiler. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(1), 24-40. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.828900
  • Avcı, S. & Uslu, M. (2019). Ai Weiwei’nin Muhalif Sanatı. Akdeniz Sanat Dergisi. Cilt:19- Sayı:23.
  • Ayanoğlu, S. G., & Ağaç, S. (2017). Sürdürülebilir moda kavramına yönelik tasarım fikirleri. Art-e Sanat Dergisi, 10(19), 252-273.
  • Boynukara, H., & Tütak, B. (2018). Ian Mcewan’ın Solar ve Rachel Carson’ın Sessiz Bahar Romanlarının Ekoeleştirel Bir Bakış Açısıyla İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (39), 51-76
  • Fritsch, L. (2015). Ai Weiwei Tree 2010. Kaynak: https://www.tate.org.uk/art/artworks/ai-tree-t14630 (Erişim Tarihi: 25.12.2023).
  • Gül, F. (2013). İnsan-Doğa İlişkisi Bağlamında Çevre Sorunları ve Felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14), 17-21.
  • Güzelaydın, E. Ş., (2016). Günümüz Sanatında Yeni-Modernist Söylemler Bağlamında Dönüşen Sanatçı Tipolojisi ve Sanat Eseri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı
  • Holzwarth, H. W. (2020). Ai Weiwei, Köln: Taschen, s. 474
  • Marlow, T. (2010). Ai Weiwei. Royal Academy of Arts.
  • Nelson, K. (2015). Provocative, honest, fierce: a review of Ai Weiwei’s London exhibition. LSE Human Rights Blog.
  • Öç, B. (2013). Sürdürülebilir Tasarım: Ürün Tasarımı ve Üretimi Temelinde Malzemelerin Geri Dönüştürülmesi Bilinci. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi. İstanbul.
  • Özer, I. (2017). Türkiye’de Çinli Bir Aktivist: Ai Weiwei, 3 Ocak 2023 tarihinde alınmıştır. https://irmakozer.com/ 2017/12/05/turkiyede-cinli-bir-aktivist-ai-weiwei/
  • Pereira, L. 10 Most Expensive Ai Weiwei Art Sculptures, Kaynak: https://www.widewalls.ch/ai-weiwei-art-sculptures/ grapes/ (Erişim Tarihi: 09.01.2024).
  • Rosenthal, A. W. (2017). Sanatçı Konuşması. İstanbul: Sakıp sabancı Müzesi.
  • Sarıkaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
  • Sigg, U. (2016). Ai Weiwei. Slovakya: TASCHEN.
  • Sikes, E. (2013). A Matter of Perspektive: Anti-Authoritarian Gestures in the Political Art of Ai Weiwei. Cincinati: University of Cincinnati.
  • Taşar, E., & Bulat, M. (2021). Tüketim Nesnesinin Sanat Eserine Evrilmesi. The Journal of Academic Social Science, 123(123), 488-500
  • Uslu, M. (2019). Ai Weiwei’nin Hayatı ve Sanatı. (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yavuz, V. A. (2010). Sürdürülebilirlik kavramı ve işletmeler açısından sürdürülebilir üretim stratejileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 63-86.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.
  • Zaker, F. (2016). A Room Without Boundaries: Ai Weiwei at the Royal Academy of Arts. Home Cultures, 13(3), 339-341.

Share this content:

Yorumlar kapalı.