Yazar: Esranur KILINÇ & Yüksel GÖĞEBAKAN
Yıl: 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa: 306-317
Özet: Sanatçı, nesnenin dış dünyaya yansıyan görüntüsünden ve kendisinde çağrıştırdığı duygusal deneyimden hareketle, zihnindeki görüntüye yeniden anlam ve görüntü yükler. İç dünyasında nesneler üzerinde kurguladığı görüntü, sanatçının zihinsel bir tasarısıdır. Sanatçı tarafından düş nesnesine dönüşen dış dünyaya ait nesne, sanata imge olarak yansımaktadır. Dış dünya nesnesi, sanatçının eserinde fantazyasını yansıtacağı bir imgeye dönüştüğünde asıl amacı ve işlevinden uzaklaşarak zihni boyutta sanatçının düş kontrolü altına girer. Sanatçının oluşturduğu zihinsel aygıtı, bu kontrolü ele alarak nesneye görünenin ötesinde bir perspektiften bakar. Sanatçının eserinde yer verdiği imge, nesnenin dış dünyadan koparılmış halidir, İmge sanat eserinde anlam deformasyonu yaşayarak özgün bir gerçekliğe ulaşır. Dış dünya nesnesi imgeye dönüşürken nesne mantığından, işlevinden ve varsayılandan uzaklaşarak sanatçının kendi mantığının ve bilincinin ötesinde bir düzeye erişir. Sanatçının özgün dili ve yorumu ile ortaya koyduğu imge, eşsiz bir nitelik taşımaktadır. Sanatçının yaşanmışlıkları ve deneyimlerinin bilinçaltında oluşturduğu kalıntılar, sanat eserlerinde kendini imgeler aracılığıyla gün yüzüne çıkarır. Sanatçının istemsizce ve farkına varmadan oluşturduğu imgeler onun mantığı ve bilinç durumunun ötesinde bilinçaltı patolojik etkileridir.
Anahtar Kelimeler: İmge, İmgelem, Mantık, Bilinç, Bilinçaltı.
Kaynakça
- Akarsu, B., (1998) “İmgelem”, Felsefe Terimleri Sözlüğü, (7. Baskı), İnkılap Kitabevi Yayınları, Ankara
- Akarsu, B., (1998) “Sanat”, Felsefe Terimleri Sözlüğü, (7. Baskı), İnkılap Kitabevi Yayınları, Ankara
- Aslay, (2. Baskı), Kaknüs Yayınları, İstanbul
- Baudouın, C., (2004), Kendi Kendine Telkin, çev. M. Reşat Güner, Ege Meta Yayınları, İzmir
- Berger, J., (2006), Görme Biçimleri, çev. Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İstanbul
- Buhr, M. ve A. Kosing, (1978) “İmge”, Marksçı-Leninci Felsefe Sözlüğü, çev. Veysel Atayman-İsmail Duman, Konuk Yayınları, İstanbul.
- Çetin, A., (2011) 19.Yüzyıldan Günümüze Plastik Sanatlarda İmgelerin Temsiliyeti, (Sanatta yeterlik eser metni), Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, İstanbul (Türkiye).
- Geçtan, E., (1997), Psikodinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar, (13. Baskı), Remzi Kitabevi, İstanbul
- Göğebakan, Y., “Avrupa Resim Sanatında Kültürel Mirasa Ait Unsurları Resimsel Bir İmge Olarak Kullanan Üç Sanatçı: Sandro Boticelli, Sanzio Raphael ve Jacques Louis David”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, 2010 (23): ss. 65-94
- Göğebakan, Y., “Sanat Tarihi Öğretiminde Yöntem Karşılaştırması” İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2011, 1 (1), ss. 87-100
- Hançerlioğlu, O., (2005) “İmge”, Felsefe Ansiklopedisi, (4. Baskı), Remzi Kitapevi, İstanbul
- İskenderoğlu, L., “Jean-Paul Sartre’ın “İmgelem”i, Sanatta İmge ve İmge Köküleri Üzerine” İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, 14 (2), ss. 157-166
- Kahraman, H. B., (2005), Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri, (3. Baskı), Agora Kitaplığı, İstanbul
- Kandinsky, W., (2015), Sanatta Ruhsallık Üzerine, çev. Gülin Ekinci, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul
- Koç, T., (2009) “Sanat”, İslam Ansiklopedisi
- Menestrier, C. F., “İmgeler Felsefesi”, Sanat Dünyamız, 2000, (75): s. 49
- Özşen, D., (2013) 20.Yüzyıl Sanatında Nesne Kullanımı ve İmgeye Yaklaşım, (Sanatta yeterlik eser metni), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı, İstanbul (Türkiye).
- Runco, M. A., R. S. Albert, (2010), Creativity research: A historical view. J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Ed.), Cambridge University Press, New York, ss. 3- 19’dan aktaran Özaşkın A. G., A. Bacanak, Eğitimde Yaratıcılık Çalışmaları: Neler Biliyoruz?, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2016/5, ss. 212-226.
- Schultz, Duane P. ve S. E. Schultz, (2002), Modern Psikoloji Tarihi, çev. Yasemin TDK, (1948) “Sanat”, Edebiyat ve Söz Sanatı Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara
- Turani, A., (1968) “Sanat”, Güzel Sanatlar Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara
- Resim 1. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 2. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 3. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 4. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 5. http://insanvesanat.com/haber-avrupaya-gergedani-tanitan-adam-albrecht-durer- 141.html
- Resim 6. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 7. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 8. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 9. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 10. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 11. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 12. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 13. http://www.artyfactory.com/art_appreciation/animals_in_art/pablo_picasso.htm
- Resim 14. https://www.moma.org/collection/works/81435
- Resim 15. http://www.sociedadlunar.org/blog/imagenesypalabras/tag/gomringer
Share this content: